svar på frågor angående min fotoperation

Q: Under din fotoperation, var du sövd då?
Kan du berätta lite om operationen? Hur ser det ut efteråt? Vad gjorde dem? Gör de ont? Lite allmänt om de :)
 
A: Tänkte alltså att jag kunde svara på dessa frågor med ett inlägg nu!
För er som inte vet har jag opererat min fot 2 gånger under senaste halvåret, en gång den 8 november och en andra gång den 11 februari.
 
Första operationen gick dom in via titthål in i foten, och lagade både yttre och inre ledband som var trasiga. Jag var sövd under hela operationen, vilket jag hade valt själv. Tyckte bara det kändes otroligt obehagligt att behöva ligga vaken och liksom oroa sig. Jag gick sedan på kryckor i 3-4 veckor, som blev väldigt uttjatat och jag hoppades på att inte behöva göra det på ett tag.
Efter operationen gick jag började jag köra rehab två gånger i veckan, men kände sedan efter några veckor att det fortfarande inte kändes helt bra och något var fel.
Så vi gick tillbaka till läkaren, som kände på foten och bedömde då att det behövdes en till operation. Men varför en till? Jo, för att mitt inre ledband fortfarande var lite "slappt" och var alltså anledningen till smärtan som jag fortfarande kände i foten efter första operationen. När beslutet hade tagits att jag skulle opereras igen fick jag tid till operation bara en vecka efter, vilket kändes väääldigt skönt med tanke på att jag bara ville att allt skulle bli bra!
 
Så under operation nummer två öppnade dom denna gången upp när dom opererade, och gjorde alltså ett ganska stort snitt. Även denna operationen var jag sövd. Denna gången gick dom in och stramade/spände till det inre ledbandet, och tog även bort något vävnad som hade bildats under titthålen från förra operationen. Jag gick sedan på kryckor ungefär lika lång period som efter förra operationen, och fyfan vad trött jag var på kryckorna då!!
Denna gången gick/går jag hos en annan sjukgymnast, som istället jobbar på sjukhusets rehabilitering. Jag är där 1-2 gånger i veckan och gör även rehab övningarna flera gånger i veckan på gymmet. Idag är det ungefär 1,5 månad sen den senaste operationen och jag tycker att det känns hyffsat bra i foten i nuläget och det går i alla fall framåt. Så mitt mål är att kunna börja jogga små rundor denna veckan, och sedan komma igång med det mesta!
 
Här är 3 bilder, den översta är tagen för ungefär 2-3 veckor sedan, och det är även bilden längst ner till vänster. Fast bilden längst ner till höger är faktiskt tagen idag, och där kan ni se ett stygn sticka upp (det svarta lilla strecket typ). Jag har ju märkt att såret har läkt lite dåligt i mitten, vilket vi förstod idag varför. Jag hittade alltså ett stygn lite gömt i ärret som dom glömt ta väck..åhh blir riktigt irriterad. Vilket betyder att jag måste gå först till skolsköterskan imorgon för att se om hon kan ta väck det eftersom det måste bort! Om inte hon kan göra det ska vi boka tid hos en läkare. Men jag är bara orolig nu att det kommer göra så ont att ta väck det, eftersom läkningen av ärret har hållt på ganska länge nu så att stygnet sitter nog ganska djupt...
Jaja, det går nog bra ändå får jag hoppas!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback